fbpx
Blog

Proč brandingová agentura?

Kdo jsme a proč to děláme.
studio slant, kde tvoříme brand blog
Kancelář Slant | Autor: Petr Mojžíšek
Michal Dovrtěl
Michal Dovrtěl
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Nebudu začínat klasickým pohádkovým úvodem „kdysi dávno“, ani Poláčkovým „bylo nás pět“. I když pět nás na začátku opravdu bylo. Chci začít rovnou tím, kdo jsme, co nás svedlo dohromady a proč jsme se rozhodli založit si právě agenturu na branding a grafický design. Povím vám taky, jak jsme si uvědomili, že pojem individualita není v designu to správné slovo.

Individualita není v designu to správné slovo.

Jak se to stalo

Nejprve bych nás tedy rád v krátkosti představil. Já (Michal) a Petr, kterému přezdíváme Mojža, se vlastně známe docela krátce. Co nás ale svedlo dohromady, byl společný sen vytvořit si v Brně otevřenou dílnu. Však to znáte! Takovou tu dílnu, kam si můžete jít za dvě stovky na hodinu uříznout prsty na cirkulárce.

No dobře! Nechtěli jsme úplně lidem řezat prsty, ale spíš vytvořit něco unikátního. Sdílený prostor, kde by si lidé mohli půjčit vybavení, které sami nemají, a opravit si třeba židli, svařit branku nebo vytvořit tričko na kola. Každý jsme měli něco, co jsme chtěli v dílně zužitkovat.

Měli jsme společný sen vytvořit si v Brně otevřenou dílnu.

Já jsem si prošel snad každou prací na planetě. Ano, i v mekáči jsem dělal. Odjakživa jsem ale miloval grafický design a s trochou programovacího skillu jsem dělal i weby. Mojí velkou vášní bylo tisknutí triček. Dokonce až takovou, že jsme si s kamarádem udělali vlastní prototyp sítotiskového karuselu. Tiskl jsem na něm trička pro kamarády a rodinu snad na každou příležitost. Svatby, narozeniny, voda, rozlučky, nebo jen tak do hospody. Prostě stovky triček a vždy s mým vlastním designem.

Mojža vystudoval produktový design v Ostravě a tvořil návrhy stánků pro brněnské výstaviště. Rád cestuje a jeho natuněná videa z dovolených mě inspirovala k tomu, abych vzal taky kameru do ruky. Co mě na něm ale vždy fascinovalo nejvíc, bylo to, že měl vlastní dílničku na surfy. Čtete správně! Ve městě, kde nejbližší přirozená vlna je 1000 km daleko, vyráběl surfy. 

Nicméně Mojža nosil v hlavě nápad na již zmíněnou otevřenou dílnu v Brně. Dal proto dohromady tým pěti kamarádů a já jsem měl to štěstí, že jsem v něm mohl být taky. Tak se stalo, že jsme se potkali u jednoho stolu a začali pracovat na našem prvním společném projektu.

Design nás pohltil

Otevřít si dílnu ale není úplně tak jednoduché, jak jsme si na začátku mysleli. Domluvit se a shodnout se na něčem v pěti lidech bylo snad to nejtěžší. To už vás ale možná napadlo, protože pracovat s rodinou nebo s kamarády je někdy oříšek, natožpak v pěti lidech. Možná někteří z vás znáte z vlastní zkušenosti. Radím vám, jako všichni radili mému naivnímu já před pěti lety, nedělejte to!

Pro otevření dílny jsme potřebovali nejdřív prostory, vybavení, peníze a čas. Především hodně peněz a hodně času. Tak nějak spontánně jsme dostali nápad, že si na to vyděláme tím, co umíme a co nás baví. Začali jsme proto dělat na zakázku grafiku, weby a produkci různých reklamních předmětů, od samolepek přes trička, až po lepení aut. Vedle toho byl samozřejmě každý z nás pořád ve své dosavadní práci.

My s Mojžou jsme se především věnovali tvorbě grafiky a webů. Tady jsme pomalu začali zjišťovat, že naše předešlé bokovky na živnost dostávaly jiný rozměr, když jsme na nich dělali společně. Zjistili jsme, že v designu opravdu individualita není to správné slovo. 

Pomalu jsme přecházeli od individuálních zakázek, jako návrh vizitky pro kamarády, ke komplexním projektům, jako je třeba tvorba firemní identity. To nám hodně finančně pomohlo ke splnění našich cílů. Po dvou letech jsme našli skvělé prostory v centru Brna a konečně otevřeli něco, čemu se dalo říkat dílna.

Naše práce začaly dostávat jiný rozměr, když jsme na nich dělali společně.

Během toho jsme vytvořili redesign eventové akce Burger street festival a začali jsme dělat pro město Brno „Zprávu o stavu města“. Měli jsme také možnost podílet se na spoustě skvělých menších projektů, jakými byly třeba kosmetická řada pro muže ProfiMen nebo e-shop s konopnými olejíčky Konopný táta.

Tyhle projekty nás opravdu bavily! Začali jsme se brandingu věnovat naplno a čím dál tím více upozaďovat činnosti v dílně. Viděli jsme konečně smysl v tom, že svými zkušenostmi můžeme pomoci někomu dalšímu.

A pak přišla pandemie (covid-19).

Jenom šílenci zakládají agenturu v pandemii

Co dál? Spousta firem začala šetřit, zakázek moc nebylo, dílna se vlastně nikdy pořádně nerozběhla a v prostorách byla jen spousta harampádí. To nás s Mojžou donutilo začít přemýšlet nad tím, kudy se bude naše cesta dál ubírat. Milovali jsme budování brandů a péči o značky. Tisk triček a tvorba surfů a jiných menších projektů, to byl vlastně spíše jen koníček. Tým pěti lidí kolem dílny se navíc na ničem nedomluvil. Tak jsme si řekli, že když na to teď máme více klidu, můžeme na sobě pracovat.

Udělali jsme si poctivě brand audit a vyjasnili si, co chceme přesně dělat. To nám trvalo skoro půl roku. Začali jsme tím, že jsme ze svého portfolia činností vyškrtali nadbytečné služby.

Dali jsme dohromady koncept brandingové agentury, protože to nám dávalo největší smysl. Ve Slantu chceme především tvořit značky a pomáhat jim růst. Zaměřujeme se na to, abychom udělali důkladnou analýzu vašeho podnikání, a pak vám pomohli s vaší firemní identitou nebo vizuálním stylem. V tom jsme silní! Ve spojení obsahu s designem. Proto jsme také vybrali slovo agentura, a ne grafické studio nebo reklamka. Možná z toho slova máte právě kopřivku, ale my se chceme na věci dívat z ptačí perspektivy a efektivně pomáhát vašemu podnikání. To pro nás slovo agentura vystihuje perfektně.

Zbytek našeho příběhu právě sledujete na našem webu nebo instagramu. Chceme dále růst a nechceme na to být sami. Přibrali jsme proto k sobě do týmu, tentokrát externě, další dva skvělé lidi: markeťáka Milana a grafika Ondru. Jak jsem už psal, naučili jsme se, že dobře postavený tým je lepší než jeden nadaný grafik. 

Babička říkala, že je to o hubu

Moje babička je stará škola a vždycky mi říká, že jsem “úplnej blázen”, když chci v téhle době podnikat. Ale jak řekl John F. Kennedy: „Neděláme to proto, že je to jednoduché, ale proto, že je to těžké.“ On měl na mysli sice přistání na Měsíci a my zase vybudování brandingové agentury, ale vnímáme to stejně. Jak už to totiž bývá, s těmi dobrými věcmi je to v životě vždycky trochu těžké. Každý by měl ale dělat to, co mu jde a co ho baví. Nejenže tím bude dělat radost sám sobě, ale může tak být opravdovým přínosem i pro ostatní. Pro nás je to Slant, protože víme, že vám dokážeme pomoct v tom, v čem jste dobří zase vy!

Naučili jsme se, že dobře postavený tým, je lepší jak jeden nadaný grafik.

Sdílet na:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email