Blog

Logo slovník

Sepsali jsme jednoduchý logo slovník, pro všechny, kdo tápou, jak nazývat symboly pravými jmény. Projděte s námi těchto 8 základních logo typů.
Michal Dovrtěl
Michal Dovrtěl
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

V našem designovém světě se často setkáváme s tím, že každý říká něco jiného, ale oba mají na mysli totéž. Do hry se pak ještě dostávají české překlady, a tak to někdy může být pěkný guláš. Říkejte mi hnidopich, ale je určitě dobré používat v dorozumívacím jazyku ta správná slova. Klient to nejspíš tolik neocení, ale nás designery to pohladí po duši. Pojďme si některé “logo termíny” vysvětlit.

Druhy loga

Logo je nejběžnější a neužívanější výraz pro symbol, který reprezentuje brand neboli vaši značku. Ale pozor, logo není brand! Je to jen váš obličej, rozpoznatelný a skvěle sladěný s vaším celkovým vzhledem a chováním.

1. Abstraktní symbol

Stejně jako jakémukoliv symbolu bez typografie, můžeme mu také říkat logomark nebo třeba logo symbol. Důležité ale je rozlišovat symbol podle stylu. Abstraktní symbol nemá ztělesňovat žádnou reálnou předlohu, jako spíše emotivní vyjádření značky.

2. Piktogram

Piktogram je na rozdíl od abstraktního symbolu jasně rozeznatelný. Má předlohu v reálném světě a většinou odkazuje přímo k nějaké části brandu, nejčastěji k názvu. Můžeme ho ale také označovat jako logomark nebo logo symbol.

3. Písmeno

Grafické vyjádření prvního písmene názvu vaší značky může být skvělým logem. Jenom pozor na to, aby bylo dostatečně originální a nezaměnitelné. Letterform nebo taky letter logo se velmi často používá pro jeho jednoduchost.

4. Typografické logo

Typografické logo představuje grafické znázornění celého názvu vaší značky, bez jakýchkoliv dalších symbolů nebo piktogramů. Často můžeme potkat výrazy logotype nebo také wordmark, užívané pro originální font tvořený na míru. Méně nároční pak sáhnou po profesionálně tvořených fontech; příkladem budiž hojně používaná Helvetica. V takových případech se však z typografického loga vytrácí jeho originalita a rozpoznatelným zůstává jen samotný název značky.

5. Monogram

Monogram chápeme jako zkratku pro delší název brandu. Velmi často už zákazník ani plné znění jména značky nezná a vystačí si se zažitou zkratkou. To velmi nahrává snaze o celkové zjednodušování. Lettermark nebo také monogram logo má tak účelně zjednodušit grafické vyjádření názvu.

6. Kombinovaný symbol

Kombinaci logo symbolu (logomark) a typografického loga (logotype) nebo monogramu (lettermark) říkáme kombinovaný symbol (combination mark). Ten vždy obsahuje symbol společnosti a její název, popřípadě zkratku.

7. Maskot

Maskot je dnes už spíše historické vyjádření loga. Pro jeho složitost a členitost se stále více firem uchyluje k jednodušším řešením. Můžeme se s ním ale stále setkávat ve spoustě odvětví. Například v potravinářském průmyslu si stále zachovává své místo, na obalech nebo v řetězcích fast foodů.

8. Eblém

Emblém je také už záležitostí minulosti. Stále přetrvává u historických značek, kde vyjadřuje důležitost jejich historie. Erb a jeho komplexnost často naráží na problémy s malou velikostí, a pro dnešní digitální dobu není proto příliš v hodné.

Sdílet na:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email