fbpx
Blog

Co je branding? Proč ho potřebuji?

Branding je nástroj, který dává značce přidanou hodnotu a odlišuje ji od ostatních na trhu. Přečtěte si co je to branding a proč by ste na něm měli myslet při budování značky. Se silnou značkou pak můžete být dražší než konkurence, a přesto se vám bude dařit.
Co je to branding
Petr Mojžíšek
Petr Mojžíšek
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Určitě už jste někdy to slovo slyšeli  – branding

Co to ale opravdu znamená? K čemu takový branding slouží? A proč by mu podnikatelé měli věnovat pozornost?

Existuje celá řada firem, které si lámou hlavu nad tím, proč nemají zákazníky. Utrácejí peníze za marketéry, žhaví PPC kampaně a pořádají soutěže. Ne vždy to ale funguje přesně podle představ. Proč? Protože spousta firem podceňuje branding.

Branding je nástroj, který dává značce přidanou hodnotu a odlišuje ji od ostatních na trhu.

Je to dlouhodobá disciplína, a pokud chcete být v brandingu úspěšní, budete muset něco obětovat. Veřte však, že investice do brandingu se vám může hodně vyplatit.

Je to jako s kulturistikou. Chcete se nafouknout? Jezte steroidy.

Chcete být ale doopravdy silní? Trénujte pravidelně a poctivě.

Trénovat pravidelně a poctivě znamená v tomto případě dlouhodobě budovat svou značku na pevných hodnotách

Tento článek vám pomůže udělat si jasno v tom, co je branding, a ukázat vám, že existují i jiné konkurenční nástroje než nižší cena.

Slovník pojmů

  •  brand = značka
  • branding = budování značky

Co branding není:

  • Branding není jen logo. 
  • Branding není jen jednotný vizuální styl.
  • Branding není ani pouze marketing. 
  • Branding je tohle vše a ještě něco navíc. 

Co tedy branding je?

  • Branding je duše vaší firmy.
  • Branding je pocit zákazníka z vašich služeb či produktů.
  • Branding je propojení strategie a kreativity. 
  • Branding je nástroj k budování vztahu a důvěry mezi značkou a zákazníkem.
  • Branding je kontinuální proces vedení vaší značky k dosažení úspěchu.

Co branding dělá?

  • Branding odlišuje od konkurence.
  • Branding vypráví příběh.
  • Branding buduje konkurenceschopnost.
  • Branding vytváří přidanou hodnotu vašemu produktu.

Dobré brandy mají charisma!

Brandy jsou jako osobnosti. Lídři většinou mají charisma a schopnosti jako být inspirativní, zábavný, poučný… Podobně je tomu u značek. Ty úspěšné mají příběh

Charismatické značky jsou v očích zákazníků nenahraditelné.

Mají jasno ve své pozici na trhu, jsou věrohodné, estetické a inspirativní.
Estetika hraje velkou roli. Lidově řečeno – lidé vybírají očima. Kupujete produkty podle obalů? Já z části určitě ano. Jsme unaveni přeinformovaností dnešního světa a nemáme čas do detailu zkoumat každý produkt, jeho složení atd. Proto při nákupu rozhodují pocity, naše emoce. Ty v nás vyvolává estetika a ta vychází ze strategie. Strategie zas vychází z pozice značky na trhu, jejích základních atributů a klíčových konkurenčních výhod.

Branding Apple

Znáte tento symbol?

Nepochybně ano! Důležité je, jaký máte pocit, když se na něj díváte. Je to hněv, radost nebo snad zamilovanost? Váš pocit je výsledek brandingu. Je to souhrn toho, jak na vás značka působí na základě vašich osobních zkušeností a jak ji vnímáte jako celek. 

Značka je komplexní struktura, kterou si každý vykládá po svém. Jednotlivci tak vidí brand svým unikátním pohledem a pro vás jako strůjce brandu je důležité, co o něm lidé řeknou ostatním. 

„Branding je to, co o vaší značce říkají oni, ne vy.“
– Marty Neumeier The Brand Gap

Představte si značku, kterou máte opravdu rádi, a odpovězte si proč.

Tipnete si, kterou značku mám rád já? Bravo! Je to právě Apple! 

Proč?  

Protože jejich produkty jsou inovativní, funkční a estetické, jejich značka nabízí něco jiného než konkurence a má charisma. Zákaznický servis je také na vysoké úrovni. Příjemné překvapení například bylo, když mi Apple napsal, že evidují vadnou baterii v mém zařízení a zdarma mi ji vymění.

To je prozákaznický přístup jedna báseň a krásný příklad toho, jak se chová lovebrand ke svému zákazníkovi!

Po těchto zkušenostech důvěřuji Applu daleko víc a pravděpodobně u něj koupím ještě několik dalších počítačů. Vůbec mě netrápí, že si připlatím. Kvalita a servis, který dostávám, je pro mě daleko víc než cenová úspora.

Nechci tady vychvalovat kalifornskou společnost do nebes. 

Jde o princip. Rozumíte mi?

Branding je hlavně o důvěře zákazníka ve značku. 

Čím víc vám zákazník důvěřuje, tím větší je šance, že bude vaší značce loajální .  Tak budujete kvalitní zákaznickou základnu a silnou značku s jasnou pozicí na trhu.

Se silnou značkou pak můžete být dražší než konkurence, a přesto se vám bude dařit.

Důvěryhodnost je zkratka k nákupu! 

Potřebujete poradit, máte na nás nějaké otázky? Velmi rádi vám je zodpovíme.

Sdílet na:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email